السلام والمحبة
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول بلضغط على زر الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل بلضغط على زر التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك بمنتدانا
شكرا غفر للبلد 829894
ادارة المنتدي غفر للبلد 103798

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

السلام والمحبة
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول بلضغط على زر الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل بلضغط على زر التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك بمنتدانا
شكرا غفر للبلد 829894
ادارة المنتدي غفر للبلد 103798
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

غفر للبلد

2 مشترك

غفر للبلد Empty غفر للبلد

مُساهمة من طرف Efnoty nay nan الثلاثاء يونيو 30, 2009 10:46 pm

الاخوه الاحباء سلام المسيح معكم جميعا,
انا سوف اتكلم والفت نظر حضراتكم لموضوع الغفر فى البلد,موضوع الغفر فى البلد احنا طلعنا كلنا لقينا ان كل غفر البلد من البلد انا لا افرق بين مسلم ومسيحى ولاكن كل كلامى عن موضوع الناس اللى بتيجى من خارج القريه الغفير اللى بييجى من بره القريه كل همه يخلص دوامه ولا يهمه اذا حد عمل اى عمل تخريبى فى البلد لانه همه الوحيد حماية نفس وخلاص غير لما يكون الغفير ابن البلد فتهمه مصلحتها فى الدرجه الاولى خليكم معايا وحده وحده لما يخلصوا الغفر بتوعنا اللى من القريه الان شيخ الغفر ابن البلد لان الموضوع بالاقدميه ولما يخلصوا اولاد البلد هيكون شيخ الغفر غريب عن البلد وياويل كل مستهتر بالموضوع احنا على كده ومش قادرين نمشى, امال لما يكون كل مسؤلين البلد غرب هنعمل ايه, انا من غيرتى على البلد واهلها بتكلم هذا الكلام وللمره الثانيه انا مش عنصرى بقدر ما انى غيور على البلد واهلها ياريت حد يفيدنى بخصوص هذا الموضوع لانى انا شايف ناس كتير قاعده على القهاوى لايوجد لديها عمل لو كانوا يشتغلوا مع الحكومه فى الغفر هذا اصلح ليهم والمفروض العمدة يتدخل فى هذا الامر حتى لو هيكون فيه نوع من الاغراء لانى انا فاهم ان راتب الغفير غير مجزى لانه بقى مرتبط بورديه مش زى الاول, ممكن صندوق البلد(صندوق الكويت) يتدخل فى هذا الامر حتى ولو كلفنا الموضوع اننا نرفع الاشتراك من نصف دينار الى دينار كامل لكل واحد فى الكويت من البياضيه وياريت يارضا عرفان تتكلم مع المسؤلين فى الصندوق بخصوص هذا الامر وانا مستعد انى اقعد مع اى احد ان كان بالكويت او بمصر.
وشكرا جزيلا لكم
Efnoty nay nan
Efnoty nay nan
عضو جديد
عضو جديد

غفر للبلد Empty موضوع الخفراء!!!

مُساهمة من طرف jean wagdy esskandar الأربعاء يوليو 01, 2009 7:42 pm

بسم الله القوى
الأخ العزيز/سعودى ،مشكورعلى أرائك ومساهماتك ،ولكن أحنا طلعنا من موضوع النظافة دون أى شئ!!!!ولكن سأطرح بعض الأراء فى موضوع (الخفراء)،كلامك أخى الحبيب صح وتمام ،ولكن المشكلة الحقيقية من وجة نظرى مش الغفير من داخل البلد أومن خارجها لأن مثلا أخى العزيز لما أى كنيسة لما تفكر تركب قفل لباب!!!أو تركب باب مكسور هتلاقى أمن الدولة فوق دماغك وأنت عارف مين اللى بيبلغ !!! فهل هو المراد لكن لى تعليقات.
أولا:-الناس ف البلد طموحة وخاصتا أن ناس كتير من البلد تعمل بالخارج وعلشان تيجى وتعطى الواحد 150ولا200جنيه مش هايرضى؟؟؟؟
ثانيا:-الناس مافيش وعى للأسف عندها.
ثالثا:- الله يرحمك ياعمدة كمال!!!!وأنت فاهم الباقى!!!
رابعا:-موضوع لجنة الكويت أنتم هاتجمعوا علشان (النظافة ،ولاالخفراء، ولا المدرسة،ولا المستشفى،ولا الكنيسةولاولاولا.خلينا واقعيين لاسباب كثيرة.
خامسا:-لا تنسى أن معظم الشباب تعمل خارج البلد سواء داخل مصر أو داخلهامنين الخفراء.
سادسا:-أحنا بنتكلم على فئة مثلا المحتاجين أو الفقراء كخفراء؛أسف لانهم تعودوا على الصدقة ونحن الأن نشترك فى هذا لأن لم نساعدهم بطريقة صحيحة،مثلا لو أحضرنا لواحد قفصين فاكهة وخضار ،وواحد فتحنا له كشك،أوو،أوو..كنا فعلا ساعدناهم لكن هاتيجى وتقولة خذ فى الشهر من الخفارة مبلغ بسيط يقولك أنا ايه اللى يتعبنى .
أسف أن كنت أتكلمت بصراحة لكن هو الواقع ،وفيه حاجات كتيييييييييييييييييييييييييييييير.
أرجو الرد الرب معكم.
شكرا
jean wagdy esskandar
jean wagdy esskandar
مشرف
مشرف

الاسد
تاريخ الميلاد : 15/08/1981